Groningers On Board

Home » Geen categorie » Groningers On Board
17 juni 2019
Juli 2018. De 1e contacten met BOUdragon zijn gelegd om ze over te halen naar Delfzijl te komen. Om hier toffe regatta’s te doen én nog belangrijker de zeilsport te promoten door deze 60 voet Volvo Ocean racer naar de noordelijke wateren te halen.

De Borkum-Helgoland Regatta op 26 juni lukt helaas niet, maar ze komen wel naar de thuishaven van Zeilvereniging Neptunus in Delfzijl om mee te doen met de klassieker ‘Delfzijl-Borkum-Delfzijl’-race op 15 en 16 juni 2019.
Zondag 1e Pinksterdag 9 juni, laat in de avond, wordt de BOUdragon door de jonge talentencrew o.l.v. Willem Jan Landman aan de steiger in Delfzijl vastgelegd. Het begin van de journey van de 2 GOB’ers.
Op de 2e Pinksterdag krijgen veel mensen de gelegenheid om mee te varen op de BOUdragon. Aan belangstelling geen gebrek.
Schipper Hans Bouscholte en operational manager Willem Jan Landman hebben ervoor gezorgd, dat de BOUdragon ingezet kan worden als opleidingsboot voor zeiltalenten en ze klaar te stomen voor de vele oceaanraces. Met als doel dat ze de volgende generatie zijn voor de Volvo Ocean Race. Aan de inzet, skills, passie en betrokkenheid van de crew en leiding zal het zeker niet liggen! De hele week tot 15 juni wordt de boot, waar nodig, onderhouden en bevoorraad voor de Delfzijl-Borkum-Delfzijl Race.
De haven van Delfzijl trekt veel aandacht en de pers weet de BOUdragon goed te vinden.
Vrijdagavond 14 juni gaan de 2 GOB’ers maar niet te laat op bed, want morgen is dé DAG waar ze zo lang naar hebben uitgekeken. Zij mogen ervaring op gaan doen en tijdens de beide racedagen aan boord stappen van BOUdragon. Ze kijken nog even om naar de 18 meter lange superzeiler met een mast van 23 meter. Een imposante verschijning in onze haven!
Zaterdagochtend start met regen én zonder wind. De crew is druk bezig de boot in orde te maken. De 2 GOB’ers stappen aan boord, de 1 enthousiast de ander wat zenuwachtig, ze maken kennis met iedereen en er worden instructies gedeeld. Ons tasje wordt binnen neergelegd; ja samen1 tas. We moeten letten op het gewicht; het is wél een wedstrijd!
Om 10.00 uur vaart BOUdragon de haven uit richting startlijn. Het vaarwater is bekend voor de 2 GOB’ers, ze hebben er vaak gevaren.
Het blijft regenen en er is een beetje wind. Om 12.30 uur gaan we als laatste van start van de 26 deelnemers. Twee klassen gingen ons voor. We ronden eerst de ton voor de haveningang van Delfzijl en moeten dan ton 59, die in de Dollard ligt, ronden. Daarna volgen nog meerdere tonnen onderweg naar Borkum.
En dan valt de wind weg; en worden we door de stroom weggezet en missen we, evenals een aantal andere deelnemers, een ton.
Gelukkig trekt de wind alsnog aan, wél later dan verwacht, en kunnen we alsnog de gemiste ton ronden. De wind zet goed door tot 6,7 Beaufort met zelfs nog een uitschieter naar 8. En dan ziet de Eems er ineens heel anders uit: korte hoge golven vanuit noord-noordwest en stroom mee. De crew staat op scherp en er wordt hard gewerkt aan boord, omdat we verschillende keren overstag moeten. Het is afgaand water en BOUdragon heeft een kiel van 3.75 meter, dus we kunnen niet ver buiten de vaargeul zeilen. Ook wordt er nog een rif gezet in het grootzeil en wordt de Genua vervangen door de Fok.
De crew, Hans en Willem Jan zorgen ervoor, dat de boot goed blijft lopen.

Prachtig om te zien hoe iedereen samenwerkt. We hebben ons geen moment onveilig of te gast gevoeld. Dit geldt ook voor de twee andere opstappers Wim en Fred, doorgewinterde zeilers die zich direct thuis voelden. De regen is inmiddels gestopt en de zon komt erbij; we finishen en lopen rond 17.00 uur Borkum binnen. Een geweldig gevoel overheerst, wat een ervaring!
Na elke race wordt in een positieve sfeer geëvalueerd wat goed ging en wat beter kan. Professioneel en opbouwend. De crew krijgt alle ruimte om te delen.
Tijdens de bbq volgt de prijsuitreiking. Hans mag de beker ophalen. We zijn 1egeworden in onze klasse. (Wel een beetje eenzaam in je eentje). Verhalen worden onderling gedeeld in een gemütliche sfeer. De 2 GOB’ers stappen niet al te laat in hun kooi, want morgen is de 2erace met start om 08.00 uur. Het is dan ook geen cruise!
Na instructies wordt de boot om 07.30 uur los gegooid en varen we naar de start. De zon schijnt, er staat een lekker windje uit zuid-zuidwest en we hebben de stroom mee. Ons humeur is top. Na de start kunnen we bijna alles bezeilen. Als we de Dollard ingaan, hebben we nog een paar keer een zeilwissel; op het voordek wordt effectief samengewerkt. De Genua wordt vervangen door de spi en weer terug. Met de zeilwissel kunnen we helpen; leuk om te doen en fijn om ook nuttig te zijn. Bij het overstag gaan, is het opletten. Tack, 3,2,1 en zorgen dat je aan de hoge kant komt te zitten. De crew in de pit en de voordekker zorgen ervoor, samen met schipper Hans en navigator Willem Jan, dat de boot op koers blijft. We finishen en hebben het in 2 uur en 7 minuten gevaren!
Na de finish vraagt Hans of de 2 GOB’ers nog even willen sturen. Zo gaaf! Voelen hoe de boot reageert, machtig! Terug in Delfzijl evalueren we de race. Er wordt ook aan de 2 GOB’ers gevraagd hoe ze het hebben ervaren. In één woord geweldig. Samen met jonge, gemotiveerde en aardige talenten o.l.v. Hans en Willem Jan, die ons direct op ons gemak stelden én ons een echt cadeau hebben gegeven. Een ervaring om nooit te vergeten. En hoe tof is het, dat deze jonge talenten de kans krijgen zich te ontwikkelen en ervoor kunnen gaan om oceaanzeiler te worden. Eén van hen blijkt het zelfs al te zijn!
Jong, iets minder jong en “oude rotten”, die hun ervaring delen en voor elkaar zorgen. Een prachtig initiatief. Wat ook erkend is door sponsor Bolsius.
En die 2 GOB’ers kunnen alleen maar zeggen: Wanneer komen jullie weer langs?

Alle succes gewenst, lieve mensen en behouden vaart.